Over fotograaf en docent André Nijenhuis
Fotografie speelt al vanaf mijn jeugd een belangrijke rol. Ik ben geboren en opgegroeid in het Oude Noorden in Rotterdam en als 10-jarig jochie kreeg ik een ‘klapcameraatje’ van mijn vader. De Benthuizerstraat, de omgeving van de Kralingse Plas; ik kon het allemaal vastleggen met dat cameraatje en raakte erdoor gefascineerd. Op mijn zestiende werd ik de trotse bezitter van een echte Exakta RTL 1000 spiegelreflex en fotografeerde ik alles wat los en vast zat. Het fotografievirus sloeg vanaf dat moment serieus toe.

Passie
Ahoy en het Feijenoordstadion werden mijn favoriete plekken om te fotograferen. Ik wilde zeker weten fotograaf worden en legde concerten vast van onder andere David Bowie, Rod Stewart, Led Zeppelin, Bruce Springsteen, Queen, Rolling Stones en de Dubliners. Naast popfotografie werd portretfotografie mijn specialiteit. Fotografie was mijn lust en mijn leven. De vakopleiding MTS-fotografie stond hoog op mijn lijst maar vanwege de thuissituatie sloeg ik een andere weg in. Ik ging werken in een grote fotozaak en volgde de schriftelijke opleiding van de Fotovakschool. Uren bracht ik door in de doka: experimenteren met chemicaliën en afdruktechnieken om foto’s naar mijn zin te ontwikkelen en te printen.

Horeca
Van mijn directe omgeving kreeg ik echter het dringende advies om de fotografie snel te vergeten. Horeca, daar werd het geld verdiend. Fotografie kwam op de achtergrond. Tot mijn 35e werkte ik met heel veel plezier, bijna dag en nacht als maître d’hôtel in een restaurant. Maar een burn-out volgde…

Analoge fotografie als therapie
Een goede vriend stelde in zijn bedrijfspand een grote ruimte beschikbaar die ik kon gebruiken als daglichtstudio. Ik bouwde er meteen ook een grote doka. Analoge fotografie werd mijn therapie.
Na diverse baantjes en een veranderde gezinssituatie ontdekte ik bij een van mijn klussen de mogelijkheden van internet.

Internetbubbel
In 2000 startte ik met een aantal investeerders een internetbedrijf en ik kocht mijn eerste digitale camera. De internetbubbel van toen spatte echter na een tijdje uit elkaar. Ik bleef achter met een vraag: wat nu, wat wil ik echt?

Terug naar de basis en andere mensen ontmoeten
Het antwoord op mijn vraag bestond uit een digitale fotografiecursus volgen en nieuwe vrienden maken. Met deze vrienden startte ik een galerie en een kunstuitleen. Ondertussen fotografeerde ik weer alles wat los en vast zat, maar dan digitaal. De uren in de doka maakten plaats voor uren achter het scherm om Photoshop en Lightroom te ontdekken.

Fotografie weer bovenaan
Fotografie begon weer een serieuze rode draad in mijn leven te worden. In 2005 presenteerde ik tijdens een expositie voor het eerst mijn vrije digitale fotografiewerk en ik ontwikkelde een lesbrief voor een cursus digitale fotografie. De eerste cursus begon met vijf mensen aan de keukentafel en groeide al snel uit tot wekelijks één of twee groepjes enthousiaste amateurfotografen. In het najaar van 2008 bereikte de bankencrisis een hoogtepunt. De galerie en de kunstuitleen werden opgeheven maar de vraag naar fotografiecursussen bleef bestaan en werd groter.

Van keukentafel naar Rotterdamse Fotografieschool
Inmiddels zijn de ‘lessen aan de keukentafel’ uitgegroeid tot de Rotterdamse Fotografieschool en heb ik twintig jaar aan ervaring opgebouwd. De Rotterdamse Fotografieschool is een uniek concept omdat de ontwikkeling van de amateurfotograaf centraal staat. Ik werk om die reden niet met certificaten of diploma’s. Verworven kennis en kunde is waar het om gaat en dát zie je uiteindelijk in je foto’s terug.

Mijn eigen werk
In mijn vrije tijd fotografeer ik nog steeds heel graag portretten in de studio. Ook de New Topographic fotografiestijl vind ik buitengewoon interessant: trieste en melancholische fotografie waarin de schoonheid van troosteloosheid is te zien en waar de invloed van de mens duidelijk zichtbaar is. Het werk dat ik in de studio maak, zowel vrij werk als werk in opdracht, is te zien op www.andrenijenhuis.nl
Een van de creatieve technieken waar ik de laatste jaren weer regelmatig gebruik van maak is ‘intentional camera movement’ (ICM). Hierbij maak je opzettelijke camerabewegingen binnen een lange sluitertijd voor een artistiek effect. Ik doe dit met name aan zee en in mijn studio. Enkele van mijn favoriete afzonderlijke beelden zie je op www.andrenijenhuis.com

Start met je ontwikkeling
Je kunt bij de Rotterdamse Fotografieschool starten als beginner of instromen als (ver)gevorderde fotograaf. Jouw vaardigheden als fotograaf worden hier naar een hoger niveau getild. Ik deel mijn kennis en ervaring op zowel technisch als op creatief gebied binnen de digitale fotografie. Door concrete en eerlijke feedback ontwikkel je jouw eigen stijl, een stijl waaraan jij te herkennen bent. Kijk op de website naar het aanbod van cursussen, privélessen en workshops.
Ik hecht veel waarde aan een prettige sfeer in de groep waarbij interactie, eerlijkheid en humor een belangrijke rol spelen. Ik hoop snel iets voor je te kunnen betekenen.

André Nijenhuis